Tarek Riahi
"Det är mycket frihet under ansvar här på Advania, vi lyckas tillsammans, jag kan alltid ta hjälp av kollegor och bidra i vårt arbete."
Our difference is you, Tarek💜
Vänligen notera att detta samtal ägde rum 2020.
- Började på Advania i januari 2019.
- Jobbar som System Developer på Transformation & Automation (T&A).
- Baserad på Liljeholmskontoret, Stockholm.
Hej – hur är läget och hur har dagen varit?
Det är bra med mig! Det är spännande tider där man får anpassa sig mycket. Idag har jag varit lite nervös efter en stor uppgradering hos en kund. Så det har varit beredskap för eventuella problem och frågor som kan dyka upp, men det har gått bra! Jag har också försökt få en bild av vad som behöver göras inför semestern. Den börjar ju närma sig nu.
Jag förstår, vad var det för uppgradering?
Bitbucket, en Atlassian-produkt, där utvecklarna hos kunden förvarar sin kod. De har släpat efter lite med versionerna och har bett oss på Advania om hjälp. Jag var den som främst jobbade med uppgraderingsprojektet, men sen har jag flera andra kollegor som jobbar med samma kund vilket är kul. Den här kunden har jag faktiskt inte ens träffat fysiskt med tanke på nuvarande situationen, men har arbetat med dem i snart ett år nu.
Hur har det känts att inte kunna träffa kunden fysiskt?
Det har ändå gått riktigt bra, förvånansvärt nog, utan att träffas fysiskt. Man måste bara planera lite bättre. Det gäller att försöka planera allt noggrant för att kunna vara beredd att göra såna här stora förändringar. Om något går fel - vad gör vi då?
Berätta, vad innebär din roll som System Developer?
Just nu sitter jag med spännande uppdrag ute hos flera kunder, bland annat inom bank- och bygg/infrastrukturbranschen. Det är högt och lågt! Det är mycket Atlassian-produkter för mig, men det kan även vara integrationer mot andra produkter eller om kunderna behöver hjälp med något annat som vi har kunskap om så hjälper vi till med det också. Det brukar börja med att man kommer till en kund med fokus på sitt specialistområde, men sen utvecklas förtroendet för oss som konsulter och då växer uppdraget. Så vi sitter med flera andra produkter i vårt team, t.ex. Okta, Thycotic och ServiceNow.
Det är det som är kul med vårt team, vi gör lite allt möjligt. Just nu har det som sagt blivit fokus på Atlassian för min del, men det som är så roligt är att det alltid finns möjlighet att växa inom flera olika produkter, det är det som är kul att jobba inom T&A. Jag får gå på utbildningar och certifiera mig för att ständigt lära mig mer. Jag har funderat på att bredda mig ytterligare, men jag vet inte riktigt inom vilket område. Men alla produkter som jag har nämnt är intressanta. Man är ju teknikhungrig och vill fortsätta utvecklas, och de här produkterna är väldigt populära och inne nu så det är kul!
Jag sitter med i flera olika projekt, t.ex. ett Okta-projekt med en kund och sen ett annat projekt som vi kallar ICE där vi ska flytta 2 000 användare från en miljö till en mer centraliserad miljö, som vi hostar här på Advania. Men jag gör lite allt möjligt i min roll. Vi på T&A hjälper kunder med att hosta hos oss i våra egna miljöer eller hosta hos kunden i deras miljö. Vi hjälper till med att administrera, utbilda, migrera, installera... Det är väldigt brett! Det som hjälper med min bakgrund som systemutvecklare, främst Java, är att jag har kunskapen och kännedomen kring hur man nyttjar produkterna på bästa sätt. Jag har gått ITIL-kurs också, så jag är insatt i hur en process ska se ut, hur man ska se till att kunden kommer i mål med sina projekt, hur de kan jobba bättre och mer effektivt. Ibland får jag koda och ibland stötta med felsökning, det är blandat.
T&A säger du, vad står det för?
Transformation & Automation. Det vi gör är att skapa förutsättningar för att våra kunder ska kunna arbeta smartare och bättre genom att t.ex. effektivisera och automatisera arbetsflöden. Med hjälp av marknadsledande produkter hjälper vi våra kunder på deras digitala transformationsresor. Vi arbetar med utveckling, hjälper till med arkitekturen, dokumentation, försöker få till automatiserade flöden, utveckla smarta lösningar som monitorerar och får bort mycket av det manuella arbetet.
Hur kom du i kontakt med Advania från början?
Det var faktiskt en spännande resa! Det var tack vare Aleksander Trawicki som jag lärde känna via en skytteklubb. Vi lunchade ute på stan en dag och då berättade han om en Atlassian-tjänst som han tyckte passade mig bra. Jag hade lite koll på Advania redan för att det var några andra härifrån som jag hade träffat på skyttebanan. Så Alek försökte väl få över mig i 2-3 år, sen till slut klickade det till 😉 Men det är kul, skytte är fortfarande en hobby som vi utövar. Vi tar ofta med oss kollegor från Advania, oftast från Stockholmskontoret då. Vill du hänga på?!
Vad gjorde att du faktiskt tog steget sen?
Där jag har jobbat tidigare har jag till 99% suttit ute hos kund och tappade tyvärr kontakten med bolaget. Jag hade inte riktigt de här kollegorna på samma sätt. Men jag förstod att man hade bra kontakt på Advania, även om man sitter ute på uppdrag. Man hjälper varandra och känner sig inte ensam. Så det var det som avgjorde!
Vad är det som gör att du inte känner dig lika ensam nu?
Beroende på uppdrag sitter jag både ute hos kund och från vårt kontor. Jag sitter med många olika uppdrag samtidigt så det blir en stor variation. Eftersom jag också sitter en del på kontoret kan jag bolla med mina kollegor, spela in dem och vi kan fördela ut arbetet. Tidigare var jag mer ensam som konsult. Nu får jag stöd av mina kollegor. Vi jobbar alltid i team och oftast är vi två som sitter på ett uppdrag tillsammans.
Vilket är ditt stoltaste ögonblick?
Jag vet inte riktigt, svårt att komma på något specifikt. Men jag gillar att arbeta nära kunderna! Det är kul att få deras förtroende att ta hand om verksamhetskritiska verktyg och system som gör sån stor skillnad. Det vi gör påverkar ju ofta inte bara kunden utan även deras kunder, det kan handla om väldigt stora projekt med höga förväntningar där det är viktigt att verktygen verkligen fungerar.
Vilka målsättningar har du med livet i stort?
Fortsätta på samma spår just nu, bygga på med kunskap, ta rygg på de som är mer seniora när det gäller sälj, ledarskap eller vad det nu kan vara, försöka lära mig av dem, växa som person. Jag vill gärna fortsätta iaktta hur man jobbar som en chef, vad gör man som säljchef t.ex. Innan var jag mest fokuserad på utveckling, det var mitt område, jag satt inte med sälj just, men nu får jag vara med från början till slut. Det är det som är lärorikt, att se hela processen - hur man går från en förfrågan och att landa affären med kunden till att göra stora installationer, drifta och nyutveckla. Det är roligt att vara med på hela resan och kunna påverka och förbättra under tidens gång. Det är mycket frihet under ansvar här på Advania, vi lyckas tillsammans, jag kan alltid ta hjälp av kollegor och bidra i vårt arbete.
Hur har denna tid med Covid påverkat dig?
Jag är ju ganska lyckligt lottad... Jag skulle nästan kunna sitta på andra sidan jordklotet och i princip jobba på som vanligt så länge jag har en dator, mobiltelefon och uppkoppling. Så länge vi har åtkomst till systemen så fungerar det att jobba, så det har fungerat bra att jobba hemifrån tycker jag. Det är såklart ovant men också lite lärorikt att jobba hemifrån och inte kunna träffa kunderna fysiskt på samma sätt. Innan har jag kunnat bolla enklare med kollegorna på kontoret; vad ska jag säga, vad ska jag göra, hur brukar ni göra? Nu måste man vara lite mer självgående och ta tag i saker på egen hand, det går inte att vänta in uppgifter och rådfråga andra på samma sätt, så spontant. Men även om det är Corona har vi fortfarande satt vissa mål och tidsplan, saker ska fortfarande levereras i tid.
Jag har suttit främst hemifrån, men har varit inne på kontoret vid enstaka tillfällen, t.ex. vid viktiga möten men också för den sociala biten och kunna träffa mina kollegor. Jag har fruktansvärt kul på jobbet, det är kollegorna som står för det. Vi är ett härligt gäng på T&A - så jag saknar att kunna träffa kollegorna.
Känner du att du har hamnat rätt med det du idag får göra på jobbet?
Ja, absolut! Jag stortrivs med alla kollegor på Advania, även när man sitter ute hos kund. Jag tycker att det är jättekul att få sitta med verktyg som är cutting edge. Det här är heta produkter som många kunder vill ha för att de inser hur viktigt det är att kunna följa upp och styra projekt. Det märks att vi har byggt upp ett förtroende på marknaden. Många av de kunder vi arbetar med idag kommer från andra affärsområden. T.ex. att vi har en kund inom affärsområdet Managed Services Provider som insett att vi även sitter med ServiceNow, Atlassian, Jira m.fl. så att vi utvidgar samarbetet, även vice versa att vi har en kund på T&A som sedan väljer tjänster från andra områden inom Advania. Vi vinner förtroende hos kund tack vare alla duktiga kollegor. Alla gör ett kanonjobb!
Stockholm, 2020-12-11