Tomas Wanselius
"Vi ger verkligen våra hjärtan till alla kunder hela tiden, och vi känner en enorm stolthet i det vi gör."
- Namn: Tomas Wanselius
- Titel: VD, Advania Sverige
- Jobbat på Advania sedan: Började som VD på Caperio 2014, som sedan förvärvades av Advania 2017
Hej Tomas, hur är läget med dig?
Jag mår mycket bra! Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen – jag har världens roligaste jobb! Att få vara VD för ett bolag som har haft medvind under så många år och fortsätter ha medvind. Det är en ynnest. Då är det lätt att vara VD.
Som VD, vad gör du då?
Jag gör så många olika saker, det är det som är det roliga med mitt jobb. Min huvuduppgift är ju att leda, styra och samordna våra funktioner här på Advania. En del är såklart att vara med i affären och träffa kunder inom alla våra affärsområden. En annan del är finansiella rapporter och att vi följer våra prognoser, det som händer framåt. Sen brinner jag för våra medarbetare, att de trivs och har kul här på Advania.
Nu när vi närmar oss slutet av 2021, hur har året varit?
Det har varit ett händelserikt och spännande år! Året inledde med den stora händelsen att Goldman Sachs blev ny majoritetsägare. Det var verkligen ett kvitto på den fantastiska resa vi har gjort, och såklart alla spännande möjligheter vi har framför oss.
Året har även präglats av integrationsarbete. Vi förvärvade Hi5 i februari och Visolit i augusti. Integrationerna går helt enligt plan! Vi är snart i mål med Hi5 och det känns jätteskönt att de snart är helt integrerade i Advania-familjen. Stort tack till alla Hi5-are som har gjort det möjligt! Med Visolit är vi mer i starten, men så här långt fungerar alla arbetsströmmar bra. Vi har verkligen fattat tycke för varandra och jag ser fram emot att ha fortsatt fokus på det under 2022.
Berätta gärna lite om vårt DNA?
Vi har ett otroligt stort kundfokus. Det finns genuint hos alla på Advania oavsett roll och funktion. Vi ger verkligen våra hjärtan till alla kunder hela tiden, och vi känner en enorm stolthet i det vi gör. Vi har ett agilt och flexibelt arbetssätt, både mot varandra internt och mot våra kunder. Vår förmåga att lyssna på kunderna och anpassa oss ser jag som en viktig del i vår framgång. Sen är vi en decentraliserad organisation med delat ansvar. Jag litar fullt ut på att våra medarbetare fattar rätt beslut i en given situation som de ställs inför. Blir det inte som det var tänkt, då rättar vi till det. Det handlar mycket om självledarskap och låta alla ta ansvar i organisationen.
Vad drivs du av?
Jag drivs av människor och affärer. Det är så kul att se andra utvecklas och tillsammans med alla medarbetare utveckla Advania. Det är fantastiskt att ta del av allt vi gör för och med våra kunder, hur vi hjälper dem framåt i utvecklingen.
Vilket är ditt stoltaste ögonblick?
Jag är stolt över många saker, vi gör så mycket bra! Bland annat har vi fantastiska kundrelationer, vi gör stora framsteg inom hållbarhet och arbetar ständigt med att utveckla vår kultur till att bli än mer inkluderande. Det är underbart när jag får träffa våra nya talanger, att se dem välkomnas och utvecklas med oss. Det som också är top of mind nu är våra traineer. Jag blir så stolt av att se våra proffsiga, engagerade och duktiga traineer. De visar på en enorm vilja, kraft och passion. Jag är stolt över att vi tar hand om dem och får följa deras utveckling.
Hur upplever du vår kultur?
Vi har en stark kultur som vi verkligen värnar om. Det är svårt att helt sätta fingret på vad det är. Det är väldigt speciellt, men det är många olika delar som bygger den här kulturen. Vi har en tydlig målbild vart vi ska, och som jag har nämnt tidigare – vårt kundfokus. Det är vår ledstjärna att ta hand om våra kunder. Det enar oss. Men en förutsättning för att vi ska kunna ta hand om våra kunder behöver våra medarbetare trivas och ha kul på jobbet. Där gör alla chefer och medarbetare verkligen sitt yttersta för att ta hand om varandra. Våra goda ledare och duktiga medarbetare gör det möjligt. De inspirerar mig varje dag!
Vad tycker du utmärker Advania som företag?
Många bolag väljer att tjäna pengar genom att spara in. Det har vi sett extra tydligt under pandemin då många valde att bromsa, till och med backa, sina verksamheter. Vi valde en annan väg. Vi valde tidigt att hålla vår affärsplan och strategi. Vi fortsatte med vår planerade tillväxtresa – och vi lyckades. Trots förändrade arbetssätt med till exempel distansarbete, nya mötesformer och färre resor fortsatte vi möta kundleveranser och åtaganden. Vi fortsatte göra det vi är bäst på, att göra det enkelt för våra kunder att växa med IT.
Vår starka vilja att växa tillsammans med alla kunder och kollegor skapar en framåtblickande kultur, där vi fokuserar på att utveckla i stället för att avveckla. Jag tror starkt på det, och det anser jag skiljer oss från många andra bolag.
Så när du ser tillbaka på året som gått, vad har varit extra utmanande?
Det har funnits utmaningar med att bli köpt av en ny ägare, att integrera bolag, få alla nya medarbetare att känna sig välkomna och såklart en fortsatt pandemi och komponentbrist, för att nämna några delar. Varje dag innebär massa utmaningar, men oavsett vilka utmaningar vi ställs inför så löser vi det. Vårt flexibla och agila arbetssätt gör det möjligt för oss att hantera dessa utmaningar på ett positivt sätt. Det är det som är Advanias styrka – vi ser det som möjligheter.
Vad ser du fram emot 2022?
Vi har mycket spännande att se fram emot! Integrationsarbetet är såklart en viktig del. Vi ska ta vara på alla våra befintliga och nya kollegor och skapa en ännu starkare kultur. Jag ser fram emot att se hur vi fortsätter utveckla våra befintliga kunder och hur vi samtidigt vinner nya spännande kunder. Vi ska fortsätta arbeta med våra hållbarhetsfrågor som kommer vara ännu viktigare framåt, till exempel kring miljö och även jämställdhet där vi vill hitta fler duktiga hjältinnor.
En annan viktig del även för nästa år är att fortsätta vara stabila och trygga i det vi gör. Vi ska såklart trimma det vi håller på med, men inte slå över till något helt annat. Vi ska fortsätta ta hand om alla kunder och vi ska fortsätta utveckla våra ledare och medarbetare.
Vad kan Advania erbjuda som arbetsgivare?
Hos oss kommer du till en bransch som bara växer mer och mer. Vi kan erbjuda en ljus framtid. Det är här det händer. Vi kommer såklart erbjuda dig kompetensutveckling där du får lära dig massa nya saker. Här får du även många sköna kompisar och ha väldigt kul! Så, utveckling, engagemang och skratt – det är nog ganska bra summerat 😊
2021-12-10
💪
Om du letar efter spännande projekt, en bra arbetsmiljö och fantastiska kollegor - kom och gör oss sällskap! Vi strävar efter att vara den bästa arbetsplatsen i landet!
Lediga jobb 👇
-
Critical Incident Manager till Cloud Platform Services
Managed Services Provider · Flera platser · Tillfälligt distansarbete
-
Norsktalande IT-supporttekniker
Managed Services Provider · Stockholm Liljeholmen
-
IT-supporttekniker till vår avtalskund i Kista
Managed Services Provider · Stockholm Liljeholmen
-
IT-supporttekniker till Advania Real Estate
Real Estate · Stockholm Solna
-
Kommunikationsansvarig
Marketing · Stockholm Liljeholmen