Andreas Wichman
"Jag har verkligen funnit min arbetsgivare, så känns det. Har så många fantastiska kollegor och en del umgås jag även med privat där det så klart blir mycket Padel."
Our difference is you, Andreas💜
Vänligen notera att detta samtal ägde rum 2021.
- Började på Advania 18 dec 2017.
- Jobbar som Business Controller på Finance.
- Baserad på Liljeholmskontoret i Stockholm .
- Roligast med jobbet: Närmsta kollegorna och att jag fann padeln på jobbet!
Hej Andreas! Kul att prata med dig - hur är läget?
Det är strålande idag om man jämför med i onsdags! Jag och Robert Schwartz mötte Kalle Sander och David Pohanka i Padel, en match som varit på G ett tag. Vi kände oss ganska självsäkra men vi förlorade, så jag har varit riktigt nere. DOCK var matchen väldigt jämn, det måste tilläggas! Det var tiebreak och vi ledde med 4-2 men tappade efter det. Jag har heller aldrig spelat så dåligt som under den matchen. Om jag bara hade kommit upp i normal standard så hade vi tagit dem lätt. Det var mycket nätrullningar i Davids favör också 😉 Men det blir returmatch!
Vi försöker få till matcher en gång i månaden, och vi är några lag som brukar spela. Det är så himla roligt och trevligt för man bondar ju verkligen. Jag hade aldrig spelat Padel innan, det är en tuff sport. Första gången spydde jag i en paus, andra gången fick jag kramp och massage på plan av vår VD Tomas Wanselius och tredje gången fick jag ryggskott – och för några månader sedan slog jag bort halva min framtand. Det är en farlig sport har jag märkt men himla roligt haha!
Nu är det full fart med bokslut och kvartalsslut. Q1 ska stängas och det är fullt fokus på siffrorna och att vi klarar budgeten - men det ser bra ut! Bokslutsveckorna är alltid väldigt köriga. Vi börjar bli så stora nu så det är mycket transaktioner och bokningar som kan hamna fel. Man får jaga lite folk, hitta och lösa felen. Det är hektiskt vid bokslut.
Låter som det är full fart verkligen för dig som Business Controller – berätta lite mer om rollen och vad den innebär.
Den innebär egentligen att vi ska knyta igen siffrorna vid varje bokslut, vara ett stöd till respektive affärsområdeschef och övriga i organisationen. Målet är att alltid uppnå budget eller mer. Vi kör även budgeteringar samt stöttar AO-chefer, konsultchefer, leveransansvariga, konsulter och säljare i deras affärer med analyser och rapporter. Där har jag ett stort ansvar då jag förvaltar och är kravställare för en hel del rapporter i Power BI. Alltså vårt Business Intelligence-verktyg där vi presenterar data på ett snyggt och överskådligt sett. Vi har kommit långt i detta arbete och har i dagsläget en hel del rapporter som många inom organisationen nyttjar såsom säljrapporter, resultatrapporter, kundrapporter etc. Det är superkul för vi på ekonomi märker att många har en stor nytta av dessa rapporter.
Hur ser en arbetsdag ut för dig?
Jag kommer in till kontoret, hämtar en kopp kaffe, slår mig ner, kollar Power BI och alla resultaträkningar för alla områden jag ansvarar över. Sen brukar det variera väldigt mycket! De senaste månaderna har jag utbildat i Power BI, visat verktyget och vad siffrorna innebär, hur man navigerar och laddar ner rapporterna.
Det är alltid extra mycket att göra första två veckorna varje månad. Första veckan är det bokslut, andra veckan är det koncernrapportering och sen är det två veckor för övriga ärenden, typ ad hoc-frågor, möten och en hel del Power BI. Vi har även alltid reviewmöten efter ett bokslut med respektive AO-chef där vi fokuserar på resultatet men också allt annat som berör ens AO. Dessa möten är mycket givande och trevliga. Det är alltid bra med uppföljning!
Hur kom du i kontakt med Advania?
Jag var på ett företag i ca åtta år, jag behövde ett miljöombyte helt enkelt. Efter det blev jag konsult och fick ett uppdrag på Volkswagen Finance som senare erbjöd mig en fast anställning – men den miljön passade inte mig! Mitt nya uppdrag blev på Advania som konsult i 6 månader och här trivdes jag verkligen! Så när jag blev erbjuden en fast tjänst så var det inget att tänka på – det var bara JAJJEMEN!
Det låter lite klyschigt, att det är så familjärt och roligt – men det är verkligen det! Jag har verkligen jättekul på jobbet vilket är lika viktigt för mig som att ha tillfredsställande arbetsuppgifter. Jag har hellre roligt på jobbet och tråkiga arbetsuppgifter än tråkigt på jobbet och roliga arbetsuppgifter. De ”tråkiga” uppgifterna blir liksom roligare om man har roligt på jobbet. Allt hänger på det.
Vad drivs du av?
Jag jobbar ju med siffror – så jag drivs av att Advania och respektive AO ska klara sina resultatmål. Att varje månad ska bli bättre än budgeterat. Det blir ju också en kedjeeffekt. När vi märker att det går bra för alla AO så blir det också en skön känsla inom ekonomi.
Vilka målsättningar har du med livet i stort?
Det är klart att jag vill växa på jobbet! Alla människor tror jag behöver någon form av förändring för att må bra, både privat och arbetsmässigt. Nu blir det lite ändringar framåt i och med Goldman Sachs som ny majoritetsägare och samgåendet med Hi5 – jag väntar med spänning! Det ska bli så kul!
Annars så är familjen självklart viktig, de kommer alltid först! Två friska barn, samt fru och hund så jag ska inte klaga.
Hur har denna tid med Covid påverkat dig?
Det har ju såklart påverkat, jag åkte ju på det själv förra året på försommaren men det gick bra. Jag är inne på kontoret ganska ofta då jag har svårt att jobba hemifrån då barnen också är hemma en del om dagarna, så att stänga “kontorsdörren” blir ganska svårt när de är 4 och 7 år. Sen har jag ingen bra arbetsplats hemma heller, så det är även av praktiska orsaker jag åker in till kontoret. Då blir det även ett avslut på arbetsdagen på ett helt annat sätt, när man aktivt går från kontoret, hemma flyter dagarna liksom ihop. Trots att vi idag har mycket bra digitala verktyg för att underlätta arbetet så saknar jag kollegorna på kontoret. Det är så mycket enklare, och trevligare, att bara gå till en kollegas skrivbord för att fråga om något, så det saknar jag jättemycket.
Hur skulle du beskriva kulturen på Advania?
Högt i tak! Jag har verkligen funnit min arbetsgivare, så känns det. Har så många fantastiska kollegor och en del umgås jag även med privat där det så klart blir mycket Padel. Innan jag började på Advania så hade jag aldrig hållit i ett Padelracket! Men det var ett gäng som spelade så jag fick hänga med och vi spelar än idag. Det var för ungefär 1,5 år sen jag blev inbjuden med ett ”Vi har ont om folk, vill du vara med?” haha. Sen blev jag permanent vilket egentligen bara var tur – jag var ju tredje hjulet haha! Nu är det till och med seriespel, roligt värre!
Det som också är bra med Advania är att man kan prata med alla om allt. Utmärkande för Advania om jag jämför med mina tidigare arbetsplatser är att ledningen liksom springer runt och pratar med allt och alla. På tidigare arbetsplatser har just ledningen varit ganska svåra att nå, de har inte varit tillgängliga för oss ”vanliga”. Här är de som vilken kollega som helst vilket gör skillnad!
Så, har Advania levt upp till dina förväntningar och känner du att du hamnat rätt i din roll?
Ja, absolut! Annars hade jag gått vidare. Jag kan inte stanna om jag inte trivs – då hade jag sökt mig vidare direkt.
Hoppas på att komma tillbaka till en normal vardag, saknar springet på kontoret. Roligare och smidigare när folk är på plats.
Folk som vill spela padel – inboxa mig 😉
Stockholm, 09-04-2021