Jeanette Bergquist
"Jag gillar den här blandningen, att ha dialog med kund, våra säljare och andra kollegor. Jag vill gärna förbättra processer, rutiner och göra justeringar där det behövs."
Our difference is you, Jeanette 💜
Vänligen notera att detta samtal ägde rum 2021.
- Började på Advania i januari 2017.
- Jobbar som Inside Sales Manager. inom affärsområdet Licens.
- Baserad på Liljeholmskontoret i Stockholm.
Hej Jeanette – hur är läget och hur har dagen varit?
Det är jättebra med mig! Det har varit fullt upp idag, främst mot en stor kund som vi nu arbetar med. Jag och en kollega som arbetar som Presale har en tät dialog och driver den kunden tillsammans. Så det har varit en hel del arbete kring det idag, även samtal med en av mina medarbetare. Det är det som är så kul i min roll idag är att jag både får arbeta med sälj och stötta min grupp.
Berätta, hur ser din bakgrund ut och hur kom du i kontakt med Advania?
Jag har jobbat som innesäljare för mjukvara i många år och varit hos både tillverkare och andra återförsäljare. Det gör att jag har fått en bred förståelse för licensiering.
För ett par år sedan valde jag att bryta mig ut från IT-branschen, jag kände att jag ville göra något annat. Så jag startade eget och jobbade som nagelterapeut i 1,5 år. Jag fick träffa kunder på ett annat sätt och vara kreativ vilket jag gillar men jag längtade snabbt tillbaka. Jag saknade pulsen från IT-branschen och att använda huvudet på ett annat sätt. Då öppnades en möjlighet på Advania, eller Caperio som det var då, där jag inte behövde jobba fulltid så jag kunde ha kvar foten i min nagelverksamhet och samtidigt krypa tillbaka till IT. Jag började som Order Manager i januari 2017 och jobbade med orderläggning av licensavdelningens ordrar. Efter ett par månader kom det en öppning att börja som innesäljare på vår licensavdelning som jag hoppade på. Jag saknade att skapa offerter och ha en annan typ av dialog med kunderna så att ta klivet till innesälj passade mig perfekt. Som innesäljare satt jag mycket med offertförfrågningar och hantering av licensregler.
När man jobbar med mjukvaruförsäljning är man främst en rådgivare. Man får en hel del olika typer av licensfrågor, det kan vara allt från ett pris på en licens till vilket avtal som passar kunden bäst. Vi är de som ska stötta kunderna till att köpa in sina licenser på bästa sätt. När Caperio blev Advania så lades även orderläggning över till innesäljarna på licens. Som innesäljare så har man mycket kontakt både med kund, distributör, tillverkare och säljare. Dagarna kan se väldigt olika ut, så roligt!
Jag har jobbat inom IT-branschen i många år och det beror på att jag trivs så bra i den här branschen. Det händer mycket och man vet aldrig hur dagen blir. Min erfarenhet av att också ha varit i en annan bransch och få vara egenföretagare har också gett mig andra värderingar. Jag värderar min arbetsgivare och den härliga känslan av att ha alla arbetskollegor. På Advania är det en mångfald av många olika typer av personer, vi är ett superhärligt gäng med en familjär och skön känsla. För mig är det viktigt att må bra, ha roligt och trevligt på jobbet och att man kan utvecklas.
Vill du berätta lite mer om vad det är ni gör inom Advanias affärsområde Licens?
Vi är specialister inom licens och licensförsäljning! Vi stöttar både internt och våra kunder och ser till att alla har rätt licensavtal. Vi har övergripande kunskap om flera tillverkare. Vi arbetar till exempel mycket med Microsoft, Adobe, Citrix och VMware.
Vi har Inside Sales, Sales Specialists och Presales inom licens. Vi på innesälj är mer backoffice och arbetar med det dagliga så som licens och prisfrågor från alla våra kunder, utöver det sköter vi också om orderläggning, förnyelser och har även totalansvar för våra mindre kunder. Våra säljspecialister driver affären och de större kunderna och Presales har mer spetskompetens och stöttar både våra säljare och oss på innesälj.
Vi är väldigt tajta i vårt team! Alla är otroligt hjälpsamma och stöttar varande hela tiden. Det är en otroligt skön och härlig känsla och stämning i gruppen. Det har märkts lite extra nu när det har kommit in nya i gruppen. Det är lätt att komma in i hur vi arbetar och bli en del av gänget. Även nu under pandemin. Vi inom innesälj har digitalt frukost/kaffemöte varje morgon, en väldigt bra start på dagen. Sen har vi gemensamma möten hela licensgrupperingen en gång i veckan. Det är viktigt för att känna en gemenskap!
Vad innebär din roll som Inside Sales Manager idag?
Jag har arbetat i den här rollen sen i januari i år, så det är väldigt nytt. Med min erfarenhet inom Advania känns det jättespännande att nu stötta och leda vårt innesäljarteam. Vi har flera nya i vår gruppering och vi får in två till nu i maj också. Idag är vi 4 personer. Otroligt spännande att få vara med på den här resan och bygga upp "nya" teamet med en bra rutin och struktur.
Jag gillar den här blandningen, att ha dialog med kund, våra säljare och andra kollegor. Jag vill gärna förbättra processer, rutiner och göra justeringar där det behövs. Inte bara för min egen skull, utan för att underlätta för till exempel ekonomi eller andra områden som är involverade i vårt arbete och hanterar de ordrar vi lägger. Jag sitter med medarbetarsamtal löpande och stöttar alla i teamet. Det är jätteviktigt att man trivs på sitt arbete, har en chef som följer upp och stöttar med att sätta en plan framåt. Sen jobbar jag också med det dagliga arbetet som innesäljare för en stor kund.
Hur skulle du beskriva dig själv som ledare?
Jag är en god lyssnare med ordning och reda. De jag jobbar tillsammans med uppskattar nog det. Jag bjuder också på mig själv och får andra att skratta. Det är viktigt att man har roligt på jobbet! Men det är svårt att säga, det är ju en ny roll för mig. Men eftersom jag har jobbat i rollen som innesäljare själv, och fortfarande är delaktig i det arbetet idag såklart, så skulle jag säga att jag kan stötta mina medarbetare på ett bra sätt. Jag vet vad rollen innebär och förstår det dagliga arbetet.
Det låter ju onekligen som att du vet vad du gör - men har det funnits något som varit extra utmanande?
Nej, egentligen inte. Det har flutit på rätt bra tycker jag! Men jag tycker ju om att ha ordning och reda och vill snabbt komma in i våra rutiner och processer, till exempel med rekrytering som jag har suttit med en del nu. Det har varit lite nytt och spännande!
Nu är vi nyfikna på dig! Vilket är ditt stoltaste ögonblick?
Det är nog i somras när jag och min man skulle gå upp för Helagsfjället uppe i Jämtland, Härjedalen. Jag är enormt höjdrädd! Men jag försöker alltid sätta upp mål där jag tänjer på gränserna och samtidigt känner att målen går att nå. Jag kom inte riktigt ända upp, men nästan. När jag var där kände jag att jag misslyckades. Men nej, det gjorde jag inte! Man behöver inte alltid komma hela vägen upp. Jag är otroligt stolt över att jag gjorde det äventyret. Ett nytt mål nu är att bestiga Kilimanjaro, men jag får nog ha några delmål på vägen 😉 Man måste pusha sig och göra sånt som är lite jobbigt ibland, det är väldigt utvecklade.
Något jag också är stolt över är när jag förra våren hoppade på Weekly revolt för att bygga upp min fysiska styrka så klarade jag av att springa från 1 km till 1 mil efter 66 dagar. Jag insåg då att mycket sitter i huvudet, man klarar så mycket mer än vad man tror.
Vad häftigt! Vilka målsättningar har du med livet i stort då?
Min målsättning är generellt att göra saker som jag mår bra av och att få omgivningen att också må bra, att man hjälper och stöttar varandra. I min nuvarande roll har jag som mål och brinner för att alla ska må bra, ha kul, trivas och utvecklas på Advania.
Hur har denna tid med Covid påverkat dig?
Rent privat har det egentligen inte påverkat mig jättemycket. Jag bor i Svinninge, så en bit utanför stan och här lever man på lite som vanligt. Men det är framför allt när man går i affärer, då vaknar man till; det är en pandemi. Jag kan ju inte umgås med min mamma som jag vill och saknar att umgås med mina vänner. Men jag tycker att det har funkat rätt bra ändå.
På jobbet tycker jag också att det har fungerat bra. Jag har inga problem med att sitta hemma och arbeta. Jag har stora barn som inte stör mig på dagarna haha. De här snabba frågorna som man vill ställa sina kollegor, det kan ju blir lite mer problematiskt, men vi har olika chatgrupper i Teams där vi slänger ut alla möjliga frågor. Vi har också haft lite olika digitala aktiviteter för att fortsätta ha den här fina sammanhållningen i gruppen. Till exempel hade vi digitalt julbord där vi skickade ut ett litet matpaket till alla i gruppen, kopplade upp oss och hade gemensamt julbord med både snapsvisor och frågesport. Sen har vi haft några spontana digitala AWs. Det är viktigt att vi har kameran på så att vi kan se varandra, det gör så mycket i de digitala mötena.
Känner du att du hamnat rätt med det du idag får göra på jobbet?
Det tycker jag absolut! Det ger mig jättemycket glädje varje dag. Advania har varit så otroligt duktiga från dag 1 med att få mig att känna mig värdefull och uppskattad. Speciellt med den här nya rollen känner jag ett stort förtroende. "Vi tror på dig." "Vi litar på att du kommer göra ett bra jobb." Jag har verkligen hamnat rätt! Jag började ju här 2017 och jobbade i 2,5 år, sen började jag på ett annat företag där jag var i 1 år. Sen ringde Hasse (Hans Hedblom) och frågade om jag ville komma tillbaka och jobba som innesäljare för en ny och väldigt stor kund. Det var ära att ta det ansvaret. När jag först slutade på Advania kände jag lite hela tiden vad har jag gjort - jag saknade mina kompisar, min familj på något sätt. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Det kändes som att komma hem igen nu när jag kom tillbaka. Det är en så familjär känsla här på Advania, och det är otroligt mycket kompetens inom bolaget!
Stockholm, 2021-03-26