Annika Hellström
"Det är så roligt att se när kunderna är nöjda med det som vi levererar. Till exempel när jag håller en utbildning och ser när allt faller på plats för användarna och de förstår nyttan med applikationen."
Our difference is you, Annika💜
Vänligen notera att detta samtal ägde rum 2021.
- Namn: Annika Hellström
- Titel: Business Consultant inom Legal
- Placering: Enånger
- Varit på Advania sedan: Började på Advania, eller dåvarande Kerfi, 2006. Valde att testa på något nytt 2013, men kom sedan tillbaka till Advania 2019.
- Roligast med jobbet: Kollegorna, stämningen och att leverera nytta till våra kunder – något som underlättar för kundernas vardag!
Hej Annika, hur är allt med dig?
Det är bra, tack! Jag har varit ute och gått på en långpromenad med mina två jack russells över lunchen. De är envisa som få, men min man brukar säga att de är lika mig så jag får väl stå för det 😉 Men det är bra, det är ju superhärligt höstväder, sol och lite kyligt.
Berätta, du arbetar inom Advanias Legal-område, vad gör ni?
Kärnan i Legal är att vi levererar ett dokument- och mejlhanteringssystem, iManage. Historiskt har det främst riktat in sig mot advokatbyråer, bolagsjurister och finansbolag, men egentligen kan alla verksamheter som har behov av att samla stora mängder av dokument och mejl på en och samma plats ha nytta av iManage. Vi underlättar vidare våra kunders vardag när de till exempel jobbar med sina ärenden genom att enkelt kunna samla dokument och mejl. Oftast har man annars något i mejlen och sen ett dokument på en annan filarea, men här samlas allt tillsammans och integreras enkelt med Office-paketet.
Vad gör du som Business Consultant inom den gruppen?
Min roll är väldigt varierande. Jag deltar redan i införsäljningsfasen och demar iManage. Sen håller jag workshops i början av våra projekt där vi sätter upp ramar och skapar en struktur för kunden. När allt är implementerat och testat håller jag utbildningar för slutanvändarna. När projekten är klara har jag fortfarande kontakt med kund via vår support. Vi har en supportfunktion som tar första kontakt, men jag stöttar löpande om kunderna vill göra förändringar i applikationen. Jag skriver även ihop dokument och manualer. Ja, det är väldigt varierande som sagt 😊
Vad tycker du är roligast i din roll?
Att det är variation! Jag gillar att sitta med olika saker. Det känns lite konstigt att säga eftersom jag har jobbat med iManage i flera år, men det händer grejer hela tiden och jag får komma i kontakt med olika personer. Det är så roligt att se när kunderna är nöjda med det som vi levererar. Till exempel när jag håller en utbildning och ser när allt faller på plats för användarna och de förstår nyttan med applikationen. Det gör mig glad att se, att jag kan förmedla och leverera det till en annan människa.
Hur har din resa sett ut hos oss?
Jag började här på Advania, eller dåvarande Kerfi, redan som student 2006. Jag pluggade Användarinriktad systemutveckling på Linköpings Universitet, Campus Norrköping. Det var en Fil. Kand. med tanken att vara länken mellan användare och utvecklare. Efter utbildningen 2007 fick jag en fast anställning och fick den otroliga möjligheten att få testa på vad jag ville jobba med. Jag testade allt ifrån programmering till genomförande av förändringsanalyser. Sen landade jag inom Legal vilket kändes helt rätt.
Jag kände för att prova mina vingar någon annanstans ett tag, men jag började på nytt på Advania i början av 2019. Den största anledningen till mina år här och varför jag ville komma tillbaka är kollegorna och en härlig stämning inom företaget. Givetvis även mina arbetsuppgifter. Trots att jag har jobbat inom Legal i totalt sju år stöter jag alltid på nya utmaningar och har möjlighet till att utvecklas.
Vad drivs du av?
Jag drivs av att lära mig nya saker och lösa utmaningar. Givetvis att jag har ett gäng kollegor som jag trivs med – det motiverar mig i det dagliga arbetet. Sen återigen är det så kul i samband med de utbildningar jag håller, att se när de förstår nyttan av det vi levererar. Då blir jag väldigt taggad!
Vilket är ditt stoltaste ögonblick?
Om vi tänker på jobbet så var det faktiskt för flera år sedan, 11 år, men något jag fortfarande är väldigt nöjd över. Jag åkte runt till olika länder och höll utbildningar. Det var ett stort steg för mig att hålla utbildning på engelska. Jag var relativt ny tänkte jag säga, men ung i alla fall. Det var en utmaning för mig, men jag antog den och klarade den!
Privat så är det min egen personliga utveckling som jag är stolt över. Jag har lärt mig att stå på mig, stå för det jag tycker, tänker och kan. Det var ingen självklarhet när jag var nyexad, speciellt som ung tjej inom IT-branschen. Jag känner att jag alltid har haft utrymme att kunna säga det jag tycker här på Advania, väldigt skönt.
Vilka målsättningar har du med livet i stort?
Förut hade jag tydliga mål och tankar, så här kommer livet se ut, så här kommer jag göra. Det har jag släppt. Livet har tagit andra vägar som jag är väldigt nöjd med. När jag bestämde mig för att läsa vidare på högskolan sa jag att jag aldrig skulle läsa IT. Jag ville läsa om människor, men jag valde ändå utbildningen inom användarinriktad systemutveckling, vilket var helt rätt för mig. IT handlar inte bara om datorer som jag tänkte i tonåren, utan det handlar också om människor. Jag sätter vidare inte upp större mål, det viktiga är att jag mår bra här och nu. Så får jag utvärdera det längst med vägen. Eller det enda målet som jag har är att jag aldrig ska flytta från Enånger 😉
Hur har denna tid med Covid påverkat dig?
Rent arbetsmässigt har det inte varit så stor skillnad. Jag är van att sitta hemma och jobba. Det jag har märkt skillnad på är att ännu enklare samarbeta med kollegor digitalt och bara starta ett teamsamtal. Sen har det även varit mindre resor, men jag har inte sett det som någon nackdel. Det har funkat jättebra! Vi har haft flera projekt med helt nya kunder som har startat under pandemin. Vi har aldrig träffat dem, men det har gått hur bra som helst.
Privat har det varit skillnad. Min närmsta släkting bor ungefär 2,5 timme bort, och vi har under denna tid inte kunnat åka och hälsa på som vanligt. Vardagsmässigt har däremot flutit på. Vi bor i ett fritidsområde och har kunnat vara ute jämt, som vanligt.
Hur skulle du beskriva kulturen på Advania?
För mig har den alltid varit lättsam. Det är högt i tak så man kan både vara allvarlig och skoja med varandra. Skulle jag vilja prata med Tomas Wanselius (vår VD) kan jag ringa honom. Jag känner att jag kan ringa eller skriva ett mejl till vem som helst, även de som jag inte har träffat eller pratat med tidigare. Jag kan fråga om hjälp utan att det är något konstigt.
Vad har gjort att du stannat under de här åren?
Det är mycket tack vare kollegorna, även mina arbetsuppgifter. Jag tycker att det är givande och roligt att jobba inom vårt Legal-område. En stor fördel är att det är frihet under ansvar. Jag behöver inte alltid gå till en chef för att fatta ett beslut för kund. De litar på min kunskap och att jag levererar det jag ska göra.
Så, har Advania levt upp till dina förväntningar och känner du att du hamnat rätt i din roll?
Ja, det tycker jag! Just nu känner jag att jag är där jag ska vara!