Träffa Ola, Chief Technical Architect
Ola Ström
"Vi har enormt mycket kunskap inom Advania"
Our difference is you, Ola 💜
- Namn: Ola Ström
- Jobbar som: Chief Technical Architect
- Varit på Advania sedan: 2019
Vem är Ola?
Jag är en glad kille på 36 år som bor på en liten hästgård utanför Sandviken (tänk Gävle fast in i landet) tillsammans med min sambo Emma, vår hundvalp Moltas och islandshästarna Vinúr och Puma. Vi är fortfarande nya till det här med att bo på gård, då vi flyttade in sommaren 2022 efter att ha bott 10 år i centrala Gävle.
Jag kommer ursprungligen från just stål-staden Sandviken, känt för Sandvik (där jag såklart jobbat) och att vi har ett rätt bra bandylag. Som den Sandvikensonen jag är, med en pappa som är gammal elitbandyspelare, har även jag i min ungdom spelat bandy och till och med vunnit SM guld, även om jag kanske inte var tillräckligt bra för att få spela just den matchen. Sportintresset idag stannar däremot vid att jag spelar golf och åker skidor. Hästarna som bor hos oss, är helt min sambos stora passion i livet även om jag hjälpigt kan ta mig fram på en häst.
Att jobba med IT var aldrig något jag tänkte att jag skulle göra, utan det mest bara hände. Jag pluggade Medieteknik på KTH i Stockholm, och hade väl idéer om att det här med grafiska produkter var kul. När jag var klar fick jag erbjudande att börja på Sandviks IT-avdelning där de skulle införa iPhone som tjänstetelefon, vi pratar 2011, och jag tog chansen. Jag blev kvar där i nästan två år innan jag kände att det var dags att göra något annat. Det ledde till att jag kom med i Microsoft traineeprogram, där jag tillhörde Microsofts konsultdel i Sverige och spenderade mycket tid med att hjälpa kunder i gång med Windows 10 (”Den sista versionen av Windows” kan jag ha sagt mer än en gång). 2017 klev jag tillbaka till kundsidan och började på Sandvik igen, först som tjänsteansvarig och sedan lösingsarkitekt, över deras klientplattform. När min chef plötsligt sa upp sig 2019 fick jag lite av en livskris och tänkte ”okej, vad ska jag göra nu?” och hamnade då på Advania Knowledge Factory (med samma chef som jag hade på Microsoft).
När jag inte jobbar går mycket tid just nu åt att ta hand om vår gård, busa med vår hundvalp och spela golf, ett intresse som kom tillbaka under pandemin, men något som funnits med mig sen jag var cirka 7 år gammal. Men ska jag vara helt ärlig med mig själv spenderar jag också en hel del tid med att nörda ner mig i saker som berör ”device-hantering” och den moderna arbetsplatsen.
Jag jobbar som Chief Technical Architect
Knowledge Factory är ett affärsområde på Advania där vår grej är att vara specialister inom det vi gör. Vi har väldigt seniora konsulter och även sex MVP:er (Microsoft Valued Professionals) inom olika områden, där jag är en av dem. Vi tenderar att mest befinna oss i Microsoft-sfären på ett eller annat sätt, och sträcker oss från DevOps och infrastruktur till M365 och strategi.
Jag har en lång titel som låter rätt fräsig, det är till och med en till del i den, nämligen vilket område jag är Chief Technical Architect över, vilket är det vi på Knowledge Factory kallar Devices. Det handlar alltså om hantering av datorer och telefoner. Min roll är två-delad, dels är jag konsult ute hos våra kunder och hjälper dem bli bättre på den moderna arbetsplatsen, men det finns också en intern del som handlar om att hålla ihop ett vad vi kallar fokusområde, vilket i praktiken är att hålla ihop de som uttalat har ett fokus kring just Devices på Knowledge Factory. Vi är flera som har samma roll men då med ansvar för andra fokusområden. Jag brukar oftast slarvigt kalla det för att jag är någon form av ”practice lead” som ska hålla ihop en grupp människor kring ett intresse utan personalansvar, men det är lite mer än så egentligen.
Jag har de senaste åren oftast jobbat med en eller två stora kunder i taget, och suttit på långa uppdrag i deras linjeorganisation som någon form av arkitekt. Jag brukar kalla det för att jag ”proffstycker”, för jag är numera sällan den som knappar i systemen. Idag skapar jag mer designdokument och PowerPoints på hur det borde vara och hänger ihop med andra delar som någon annan sedan implementerar.
-
Det är okej att inte veta, men du måste kunna ta reda på det.
På vilket sätt vill och kan du göra skillnad för våra kunder och kollegor?
Något jag insåg när jag började som trainee på Microsoft och var ganska junior i min roll var värdet av att ha ett bra nätverk med personer man kan fråga. Jag lärde mig ganska snabbt att våga fråga andra om hjälp, och kom någon och frågade mig om hjälp så ställde jag alltid upp. Så för mig är det här med att hjälpa varandra att bli bättre något som är otroligt viktigt. Vi har enormt mycket kunskap inom Advania kring massor med olika saker, allt från sjukt tekniska ämnen till hur vår affär fungerar, och säkert andra saker som hur man gör den bästa pastan. Det har följt mig genom hela min karriär hittills.
För mig är just det här med att dela kunskap och hjälpa varandra något som jag tror gör skillnad. Vi kan alla omöjligt veta allt. Någon sa till mig när jag var ny konsult och skulle ut på mitt första kundmöte själv att ”Det är okej att inte veta, men du måste kunna ta reda på det”. Det är något som följt mig sen dess, att veta vem jag ska fråga men samtidigt ställa upp om någon kommer och frågar något. För vi blir bäst tillsammans och ”there is no I in team”!
Ser vi på hur snabbt det går nu i förändringen inom vår bransch är det omöjligt att veta allt själv, men kan vi som grupp skapa en kultur där vi kan ställa frågan och få svar tror jag att vi tillsammans kan lyckas! Det som driver mig är att hjälpa alla bli sitt bästa jag på jobbet med digitala verktyg.
Har du några tankar eller spaningar om ny teknik eller trender som du vill dela?
Jag börjar känna mig som en skiva som fastnat, det som vi kommer se framöver är praktisk tillämpning av AI. Vi står inför ett skifte i hur vi jobbar just nu, och AI är en stor del av det. Ett jättebra exempel på det är Microsoft Copilot, som kan hjälpa dig att bli bättre på ditt jobb men inte göra jobbet åt dig. Jag tror stenhårt på det som en assistent, lite som Clippy 3.0, för den kommer inte lösa alla våra problem.
Något jag också tror kommer vara en stor del av vår tillvaro framåt är att vi kommer se mer av hållbarhet. Jag befinner mig inom ett segment där den fysiska prylen är en stor del av vår vardag, och jag tror vi behöver ta oss en funderare på hur vi och våra kunder resonerar kring just hårdvaran. En stor del av den resan tror jag är mitt favoritämne som jag tjatar på alla om, nämligen Windows 365 som är Windows i molnet. Virtuella datorer är inget nytt, men nu är det lättare än någonsin för IT-ansvariga att komma i gång med det!
Om du inte hade jobbat med det du gör idag, vad skulle du göra då?
Hade jag inte gjort det jag gör idag hade jag nog fortfarande jobbat med IT, men kanske mer med tjänstesidan av IT och inte vara i en så pass teknisk roll som jag är idag. Vad exakt det hade varit är svårt att säga. Jag kör för mycket ”åh det här verkar kul och spännande” för att ens ha en plan mer än i grova drag.