Tre techkvinnor
- om slumpen som avgjorde livet, kundrelationer och mentorskapsprogrammet Womentor
När covid-19 knuffade över hela samhället till att bli mer digitalt över en natt, stod womentordeltagarna Ann Esplund, Linnea Stålhammar och Helena Dimitriou på Advania vid frontlinjen.
Tillsammans berättar de om passionen i techbranschen, lyxen av att ha en mentor och vilka spår pandemin kommer lämna efter sig.
Ann ville slippa religionskunskapen på gymnasiet och valde datavetenskap istället. Linnea hade faktiskt lite fördomar mot IT-branschen och försäljning, tills en vän lockade in henne på ett telekombolag. Och för Helenas del var det ryktet om att det var lättare att få bra betyg på tekniklinjen än på natur som avgjorde saken. Men förutom slumpens nyck har de även några andra saker gemensamt: idag jobbar alla på Advania, samtliga är med i Womentor 2020 och de är enormt glada över att livet förde dem in i techvärlden.
Hos Advania har de vitt skilda roller, men för alla står, på ett eller annat sätt, kundrelationen i centrum. Alla tre menar att just kunderna bidrar till de roligaste och mest komplexa delarna av deras arbete:
– Nya kunder är alltid spännande, säger Linnea. Just att sätta ramarna, lära känna dem och sedan sätta upp alltifrån sortiment och service support till managering av hårdvaran.
Linnea är business developer på Advania Skolpartner. Hos hennes kunder, skolorna, handlar det om att skapa rätt förutsättningar till en god utbildning för eleverna. Det innebär att det är kunder med nästan lika många unika behov som det finns elever. Förutom att bistå med hård- och mjukvara gör de bland annat utbildningsinsatser för pedagogerna som. Hela verksamheten arbetar under ledorden “Tillsammans utvecklar vi Sveriges viktigaste rum” med målet att skapa bra fysiska och digitala lärmiljöer för Sveriges elever. Ett uppdrag som går i högt tempo just nu under covid-19, när det gäller att hjälpa kunderna mitt i en hastig digital förflyttning.
– Innan jag började jobba med försäljning så var min fördom att försäljning sker genom kalla samtal och tveksamma säljmetoder, säger Linnea och skrattar till. Men det är ju långt ifrån sanningen! Istället handlar det om att bygga på en relation med kunden – relationsförsäljning. Och människor och relationer är ju alltid intressant och roligt.
Kundrelationer handlar om problemlösning
Ann och Helena håller båda med. Även om deras huvuduppdrag idag inte är kundansvaret, så är affären alltid närvarande i deras jobb.
– Att jobba med kunder handlar i mångt och mycket om problemlösning, och det är ju alltid roligt att lösa problem, säger Helena, som är service delivery manager gentemot Advanias kunder. Vi måste förstå kundens verksamhet för att kunna leverera tjänster som maximerar nyttan för dem. Vi ser förändringspotentialen och hjälper dem dit.
Ann är captain på Knowledge Factory, en internationell specialistenhet som samlar världsledande specialistkonsulter inom IT-infrastruktur. De rådger och hjälper kunder i deras resa mot ny teknik och föreläser frekvent på högprofilerade event. Hennes roll har ett brett ansvarsområde, från försäljning till konsultchefsskap, coaching och rekrytering.
– Personalansvaret och ledarskapet är en viktig del av jobbet som jag tycker om. Hela branschen präglas av en nyfikenhet och kunskapslusta, som också märks på mina kollegor. Det finns en passion för tekniken och att fortsätta lära sig som går bortom timmarna man är på jobbet. Den passionen är inspirerande och häftig att se!
Det digitala livet i ett nytt normaltillstånd
Techbranschen är rodret i den största, och mest fundamentala, förändringen av vårt samhälle sedan industrialiseringen. Digitaliseringen och automatiseringen revolutionerar hur vi arbetar, kommunicerar, konsumerar och löser framtidens utmaningar. En process som har fått sig en ordentlig knuff över kanten i spåren av coronapandemins utbrott. Ann, Linnea och Helena har alla tre har fått mycket mer på sina bord när karantänen, i princip över en natt, satte press på skolor, myndigheter och företag att blir mer digitala.
– Jag tror att hela vårt arbetssätt kommer förändras i grunden efter det här, säger Ann. Det kommer bli ovanligare att åka på stora konferenser utomlands och resa till kunder på annan ort. I förlängningen kanske det också kommer ändra hur vi ser på arbetsplatser och vad ett kontor är. Redan innan såg vi att kontoret är mer av en mötesplats och inte det enda stället man går till varje dag för att jobba. Oavsett så är det en katapult för efterfrågan på teknik och plattformar som möjliggör kommunikation och samarbeten, när medarbetare i allt större utsträckning sitter remote.
– Ja, det är spännande att se hur hela marknaden ritas om för vissa branscher och hur otroligt olika belastningen ser ut för organisationerna vi arbetar med. Medan fackföreningar och a-kassor går på högvarv så har fordonsindustrin fått växla ner betydligt. Båda omständigheterna påverkar det vi levererar till våra kunder.
– Precis, fyller Linnea i. Det är omöjligt för våra kunder att själva hänga med i den tekniska utvecklingen och stegen framåt. Som partner kan vi bidra med omvärldsbevakning och strategisk rådgivning. Corona är ett exempel, förstås, bland andra stora tekniska utmaningar hos våra kunder där vi är behjälpliga med att snabbt ställa om för framtiden.
Womentor främjar jämställdhet i branschen
Ann, Helena och Linnea är alla med i Womentor 2020. Womentor drivs av IT&Telekomföretagen och är ett verktyg för att stödja och hjälpa företag som vill åtgärda snedfördelningen mellan andelen kvinnor och män i branschen. Ytterst handlar det om att öka hela branschens, och de enskilda företagens, förmåga att attrahera och behålla de bästa talangerna, män såväl som kvinnor.
Womentor är ett årslångt mentor- och ledarskapsprogram. Men det skiljer sig från andra mentorskapsprogram på så vis att det inte bara riktar sig till enskilda individer. Det innebär också att de medverkande företagen skriver under på att vara aktiva i sitt förändringsarbete. Varje företag måste skapa egna mål för sitt jämställdhetsarbete och genomföra aktiviteter som ser till att dessa nås.
Ann är den tidigare adepten som klivit in i Womentor för rond två som mentor. Linnea och Helena är båda adepter med höga förväntningar på mentorskapsprogrammet och aktiviteterna som planerats för året, även om de fysiska träffarna har fått styras om på grund av covid-19.
– Förutom hela ledarskapsutbildningen ser jag också fram emot att få bygga ett nätverk med andra kvinnor i branschen, säger Linnea. En av de stora styrkorna med programmet är att man blandar personer med olika kompetenser från både IT- och telekombranschen.
Helena instämmer och säger att det är lite som att få beta på en stor kunskapsbank:
– Jag ser Womentor som en resa för mig själv lika mycket som en resa med andra. Sedan ser jag också fram emot att kunna bolla konkreta problem och frågor med min mentor. Det är lyxigt och vansinnigt mäktigt att få ha någon att prata med om högt och lågt!
Ann, som nu har fått se Womentor från båda perspektiven, tycker båda har gett henne mycket. Att möta en adept i samtal är minst lika inspirerande och energigivande som när hon 2015 satt i samtal med sin mentor.
– Våra första samtal handlade mycket om att lära känna varandra, och vi hittade varandra snabbt. För att få ut så mycket som möjligt av mentorskapsprogrammet, både som mentor och som adept, krävs det att man klickar på ett personligt plan och känner förtroende för varandra.