Helena & Linnea om Womentor
- en resa för en själv lika mycket som en resa med andra
Ett välutvecklat ledarskapsprogram, tid för självreflektion och ett nytt fantastiskt nätverk av kvinnliga chefer inom IT- och telekombranschen.
Det är vad som väntar Helena Dimitriou och Linnea Stålhammar, Advanias två adepter i Womentors mentorskapsprogram.
När mejlet gick ut till Advanias kvinnliga medarbetare om att ansöka som adept till Womentors mentorskapsprogram, var både Helena och Linnea snabba på att söka. Helena hoppas på att bli utmanad av sin mentor och är öppen för nya tankebanor. För Linnea känns det lyxigt att få ägna två timmar i månaden åt att prata och reflektera om sig själv och sitt yrkesliv. Och båda två ser de fram emot att få dela erfarenheter och kunskap med alla andra adepter i deras kull.
När vi träffas har det gått ett par veckor sedan regeringen uppmanat arbetstagare att jobba hemifrån och gymnasieelever att plugga på distans. Advania, som levererar både teknik och digitala lösningar till skolor, företag och organisationer, är en del i att göra omställningen möjlig. Så även om samtalet ska fokusera kring Womentor, är det omöjligt att fråga Linnea och Helena hur deras arbete påverkas av coronavirusets spridning.
– Det har varit enormt hektiskt – men kul!, börjar Linnea. Jag jobbar som business developer på Advania Skolpartner. Vi har fått hjälpa våra kunder inom skolan i förberedelserna och genomförandet av att ställa om till distansundervisning.
På Advania Skolpartner arbetar man under ledorden “Tillsammans utvecklar vi Sveriges viktigaste rum”. Rent konkret innebär det att skapa bra fysiska och digitala lärmiljöer för eleverna. Skolpartner hjälper bland annat pedagoger att få ut maximal effekt av elevernas lärande, genom bättre pedagogik som stödjer sig på modern teknik.
Säkerställer IT-drift i samhällsviktiga funktioner
Helena jobbar som service delivery manager och är leveransansvarig gentemot Advanias kunder inom affärsområdet Managed Services Provider. Det handlar om både mjuk- och hårdvarulösningar för statlig förvaltning, fackförbund och a-kassor. Det vill säga andra sektorer vars IT-system är under ökad press nu i coronatider.
– Vi märker av det i vår jour som arbetar med att säkerställa driften i deras system. Vi har också mycket på vårt bord just nu, berättar Helena. Samtidigt är det kundrelationen som är det roliga, och anledningen till jag sökte mig till Advania för två år sedan. Jag trivs med flexibiliteten och jag drivs av att få hitta lösningar tillsammans med kunden.
Åter till Womentor, som är huvudsyftet med vår intervju med Helena och Linnea. Womentor drivs av IT&Telekomföretagen och är ett verktyg för att stödja och hjälpa företag som vill åtgärda snedfördelningen mellan andelen kvinnor och män i branschen. Ytterst handlar det om att öka hela branschens, och de enskilda företagens, förmåga att attrahera och behålla de bästa talangerna, män såväl som kvinnor.
Womentor är ett årslångt mentor- och ledarskapsprogram. Men det skiljer sig från andra mentorskapsprogram på så vis att det inte bara riktar sig till enskilda individer. Det innebär också att de medverkande företagen skriver under på att vara aktiva i sitt förändringsarbete. Varje företag måste skapa egna mål för sitt jämställdhetsarbete och genomföra aktiviteter som ser till att dessa nås.
Advanias medverkan i Womentor är en del av koncernens satsning på jämställdhet och mångfald. Det är en nyckelfaktor för Advania att rekrytera och behålla kvinnor i högre grad - både för att nå tillväxtmålen men också för att stärka kompetens och innovationsförmåga. Målet är att mellan 2016 och 2020 dubbla antalet kvinnliga konsulter, säljare och chefer.
Ni är båda adepter i Womentor år 2020. Vad har ni för förväntningar på programmet?
– Jag ser fram emot hela ledarskapsutbildningen och att få bygga ett nätverk med andra kvinnor i branschen, säger Linnea. En av de stora styrkorna med programmet är att man blandar personer med olika kompetenser från både IT- och telekombranschen. Det fina är att vi får mötas på föreläsningar för att lära av och växa med varandra.
– Precis, det är en kunskapsbank som vi får ta del av, fyller Helena i. Jag ser Womentor som en resa för mig själv lika mycket som en resa med andra.
(Wo)mentorstid ger egoboost
Helena fortsätter med att berätta om mentorskapsdelen i programmet:
– Karin Ahlström som praktiskt driver Womentor hade långa intervjuer med oss i början. Vi fick berätta om oss själva, vad vi har gjort och våra tankar om framtiden. Allt för att kunna göra en så bra mentormatch som möjligt. Vi fick också lämna önskemål på erfarenheter eller egenskaper hos våra mentorer. Jag ville till exempel ha en mentor som jobbar kundnära, och fick det.
– Överlag så känns det som en otrolig egoboost att få ta tiden att bolla sina tankar och reflektioner om sig själv och sitt yrkesliv med en annan person, säger Linnea. Det är så lätt att livet rullar på utan att man stannar upp och tänker på var man är på väg. Jag ser fram emot att få ta mig den tiden under det här året. Jag vill lära känna mig själv bättre och var jag är på väg, både karriärmässigt och i livet i övrigt.
– Jag ser också fram emot att kunna bolla konkreta problem och frågor med min mentor, mer lösningsfokuserat, säger Helena.
Womentor täcker upp både telekom- och IT-branschen – varför behövs utbytet med mellan dessa två branscher?
– Branscherna tangerar varandra på flera sätt, och det är vanligt att hoppa mellan dessa. Vilket jag själv har gjort, säger Linnea. Men inte minst är utmaningarna liknande när det kommer till mångfald och jämställdhet, där båda släpar efter.
– Jag ser också mitt deltagande som en del av Advanias lite större och bredare strategi att jobba med mångfald, en inkluderande kultur och ledarskap, fyller Helena i. Att få vara med och bidra till, och förhoppningsvis tillföra något, på Advanias resa känns fantastiskt kul. Så det känns inte bara roligt på ett individuellt plan att vara med i Womentor, utan också för företagets del.