Ann Esplund
- Womentor gav mig fler verktyg i min verktygslåda
Ann Esplund på Advania är adepten som blev mentor. Nu har hon fått se mentorskapsprogrammet Womentor från båda hållen – och vill gärna inspirera andra till att gå samma väg.
Ann Esplund jobbar som Captain på Advania Knowledge Factory – en titel som hon själv säger är ovanlig och ofta leder till följdfrågor. Inte så konstigt när Captain kanske drar tankarna till skepp eller en superhjälte med manteln swishandes efter sig. Möjligen är associationerna inte helt obefogade. I yrkesrollen Captain ingår nämligen allt från försäljning och kundrelationer till personal-, rekryterings- och leveransansvar. Det är helt enkelt flera roller i en, vilket onekligen kräver sin kapten för att skutan ska styras i hamn.
– Det var också det som gjorde att jag drogs till rollen, berättar Ann. Innan min tjänst på Advania jobbade jag länge på IBM och Microsoft, alltså stora amerikanska bolag. Men jag kände med tiden att jag kommit långt ifrån affären och kunderna. Rollen på Advania har inneburit att jag kunnat fortsätta arbetet med att utveckla min personal samtidigt som att jag har kommit närmare kunden och affären.
Alla Captains och hela Knowledge Factory-teamet jobbar tight ihop för att gemensamt leverera värde till kunderna. Knowledge Factory är en internationell specialistenhet inom Advania, grundat 1998. Inom Knowledge Factory samlas världsledande specialistkonsulter inom IT-infrastruktur. De rådger kunder världen över och föreläser frekvent på högprofilerade event.
Ann började som utvecklare på IBM på slutet av 1990-talet, och har successivt glidit över mot ledarskap och försäljning. Idag arbetar hon end-to-end igenom hela kundrelationen, från idé till genomförande, och är direkt ansvarig för att kunden får det förväntade resultatet.
Modern teknik skapar helt nya förutsättningar både i näringslivet och privat. Vilka digitaliseringsfrågor tycker du är mest spännande just nu, och varför?
– Både i min yrkesroll och privat slås jag av hur vår livskvalitet löpande förbättras med hjälp av ny teknik. Arbetet är idag någonting man gör, inte en plats man går till. Att jobba på distans har länge varit en självklarhet för de flesta av oss inom IT, men många av våra kunders arbetsplatser har inte varit lika öppna för det. I och med den rådande situationen i världen har denna inställning kraftigt ändrats på kort tid. Även i barnens skolor är det numera mycket mer accepterat med utbildning på distans. Detta skapar helt nya förutsättningar för familjelivet vilket jag tycker är mycket positivt.
Ann menar att det på många sätt går snabbt framåt men att det samtidigt finns mycket kvar att göra. De tekniska förutsättningar som underbygger ett modernt arbetssätt kan bitvis vara utmanande och det krävs god förståelse för både tekniken och de regulatoriska förutsättningarna.
– Tekniken innebär en uppsjö av möjligheter men man måste alltid väga detta mot säkerhet och compliance. Det finns begränsningar i regelverk då den tekniska utvecklingen går i rasande fart och lagar och förordningar hänger inte alltid med. Ett exempel på det är när det idag går att göra läkarbesök via en app i telefonen men dessa läkare kan inte skriva ut recept åt patienten. Ett annat är lagring av data i de publika molntjänsterna som idag erbjuds på marknaden. Regelverket är anpassat efter gårdagens förutsättningar. Även fast molnet normalt är så mycket effektivare än att hantera egna datahallar så har en del kunder utmaningar med att dra nytta av molnleverantörernas innovationskraft. Vi på Knowledge Factory arbetar därför intensivt med våra kunder för att säkerställa att hitta rätt väg framåt givet deras förutsättningar.
För att främja inkludering i IT-branschen medverkar Advania i Womentor, ett initiativ drivet av IT&Telekomföretagen. Att arbeta för en jämställd bransch är inte bara ett tydligt ställningstagande för Advania, utan ett sätt att bidra till ett hållbart samhälle.
Du har tidigare varit adept i Womentor. Kan du berätta lite om vad det innebar?
– Womentor är ett fantastiskt initiativ och program. Förutom att man som adept får en mentor som man träffar regelbundet finns också ett ramverk som stöd för att lägga upp samarbetet på bästa sätt. Som adept går man på regelbundna föreläsningar och inspirationsträffar med värdföretagen. Det tyckte jag var väldigt nyttigt. Och så nätverket man får med de andra adepterna och mentorerna förstås!
Hur det kommer sig att du sedan valde att bli mentor?
– När Advania sa att de sökte mentorer blev jag på en gång sugen på att vara med igen, fast från andra sidan. För mig var det självklart att jag ville prova på mentorskapet, även om jag tvekade lite på om jag skulle bli vald.
Ann reflekterar över hur hon efter en lång karriär inom branschen börjat ta sig själv lite för givet. Hade hon någon unik kvalitet som skulle vara till nytta för en möjlig adept?
– Jag har länge jobbat med många av de vassaste tekniska experterna inom branschen. De har varit i det närmsta fulländade inom sina respektive områden. Jag har lärt mig att utmana dem kring andra frågor såsom ledarskap, samarbete, och affärsmässighet. Att se dem växa som personer har gett mig stor tillfredställelse och det är nog det som lockar mig mest med Womentor; att jag ska kunna hjälpa min adept att växa på liknande sätt även om jag inte är expert på hennes specialistområde.
Anns upplevelse från att vara mentor har blivit minst lika givande som att vara adept. Anns adept tillhör telekombranschen, den andra sektorn som omfattas av Womentors program. Hon jobbar dessutom mer med kommunikationsinfrastruktur, vilket innebär att deras yrkesroller skiljer sig åt. Men trots det är de gemensamma nämnarna många.
– Vi träffades först för ett längre samtal och hittade varandra snabbt. Utöver det professionella, så måste man ju också klicka på ett personligt plan för att känna förtroende för varandra. Vi har satt upp lite ramverk för vårt samarbete, som att det vi säger till varandra stannar mellan oss och andra hygienfaktorer.
Hittills har deras samtal handlat om utmaningar i yrkeslivet. Ann ser sin roll mest som ett bollplank, där hon kan komma med nya infallsvinklar och dra paralleller till sina egna erfarenheter i de problem och frågor som adepten lyfter.
– Jag tycker det är bra att vi inte känner varandra sedan innan och att vi inte jobbar på samma bolag. Det gör att vi kan hålla våra samtal mer objektiva.
Vad tar du med dig in i ditt arbete, som du lärt dig både som adept och som mentor? Och hur har Womentor hjälp dig i ditt yrkesliv?
– Jag har lärt mig att applicera min kunskap och erfarenhet i en kontext utanför min normala yrkesroll. Jag ser det som att jag fått fler verktyg i min verktygslåda, som jag kan plocka fram när jag behöver. Dessutom har det stärkt mig i mitt självförtroende att min arbetsgivare valt att satsa på mig. Att jag blev utvald för att representera företaget i Womentor.
Syftet med Womentor är att öka hela branschens och de enskilda företagens förmåga att attrahera - men även behålla - de bästa talangerna. Oavsett om de är män eller kvinnor. Hur tror du att man gör detta på bästa sätt?
– Jag tror att det handlar om att skapa en inkluderande kultur. Nästan alla företag har definierat ett antal ledord eller värderingar för detta men det som är avgörande är hur det efterlevs. Och då inte bara i de stora handlingarna, utan i de små. Är vi schyssta mot varandra? Visar vi förståelse för olika individers förutsättningar och preferenser? Stöttar vi olika arbetssätt och ledarskap? Jag tror att man vill jobba för ett företag vars värderingar är i samklang med sina egna, så vi måste anpassa oss till den typ av individer vi vill attrahera.