Niklas Tiger

"Som en del av Advania har vi nu mer styrka och kan erbjuda ett bredare utbud till våra kunder än vad vi tidigare har kunnat göra och vi kan tillföra våra medarbetare nya karriärmöjligheter och kollegor."

25 februari 2021 förvärvade Advania Norrlandsbaserade Hi5 med 65 medarbetare i Umeå och Luleå. Här får vi lära känna Niklas Tiger närmare, tidigare VD på Hi5, nuvarande Chief Experience Officer på Advania Hi5. Niklas har jobbat på Hi5 (tidigare under namnen Office Data Umeå och Office IT Partner Umeå) sedan 2002. Han är baserad i Umeå.

 

Hej Niklas – hur är läget och hur har dagen varit?

Just nu är det väldigt intensivt med möten och mycket som ska koordineras. Det bubblar av intresse att hitta sina kompisar på Advania, intresse hur vi ska göra affärer tillsammans. Vi har å ena sidan ett samgåendeprojekt kring struktur, å andra sidan ett helt gäng med medarbetare som är redo vid startblocken. Det är en enorm kraft i det, vi vill inte bromsa, samtidigt göra det rätt. Det känns väldigt roligt och inspirerande att gå till jobbet varje dag nu!

 

Nu när Hi5 är en del av Advania-familjen, hur känns det?

Det känns jättespännande! Det kändes direkt som att vi var en bra match och under processen tills det att vi satte bläcket på pappret och tog steget så har allt sett väldigt bra ut. Men nu när vi faktiskt börjar jobba tillsammans tycker jag att det till och med känns lite bättre än vad det hade målats upp som. Det känns i kulturen och väggarna, ett enormt lösningsfokus, att göra bra saker för kunderna. Man sätter inte sina egoistiska intressen i första rummet, utan kundens intresse och vårt samlade nya företags bästa. Vi har gnuggat det i många år här på Hi5, och det är kul att upptäcka att samma idéer och tankar sitter i Advanias väggar. Jag får så härlig feedback från mina kollegor hela tiden nu, det de upptäcker överallt. Det går ju inte att vara helt säker, antingen så finns det eller så finns det inte. Här finns det mycket bra!

 

Hur kom du i kontakt med Advania?

Jag och Tomas Wanselius har en gemensam bekant som tyckte att det finns mycket likheter mellan oss - Hi5 och Advania. Olika geografier, men i övrigt så mycket lika. "Ni borde träffas och prata". Så vi träffades hösten 2019 och det uppstod en ömsesidig attraktion ganska omgående. När Corona kom parkerades diskussionerna något och fokus låg på den egna verksamheten, men efter sommaren 2020 kände vi att det var läge att ta upp dialogen igen. Så det har ändå tagit tid under hösten, vi har fått möjlighet att lära känna varandra och diskutera hur det skulle kunna se ut. Så det är inte något som vi bara har hoppat in i, utan det har växt fram vilket känns väldigt bra!

Vi har blivit uppvaktade av andra företag tidigare, men vi har aldrig blivit lockade att ta det vidare. Men det här blev som en liten kärleksaffär. Jag tror att det mycket har att göra med att vi inte har haft någon press att behöva ta det steget. Då kan man utvärdera alternativen bättre. Vi har lyckats skapa långa kundrelationer och blivit starka i norra Sverige, men såklart brottats med vår storlek. Som en del av Advania har vi nu mer styrka och kan erbjuda ett bredare utbud till våra kunder än vad vi tidigare har kunnat göra och vi kan tillföra våra medarbetare nya karriärmöjligheter och kollegor. Otroligt spännande!

 

Hur startade Hi5?

Runt millennieskiftet var det ganska crazy inom IT-branschen. Alla skulle in på börsen och göra enorma resor, man tog inte hand om sina medarbetare och kunde inte längre underhålla de långsiktiga kundrelationerna som man tidigare hade gjort. Mycket kändes osunt! Jag och några kollegor kände där och då att vi kunde göra det bättre själva. Vi var övertygade om att vi kunde bygga upp en verksamhet på en bättre värdegrund än vad vi hade sett i branschen vid den här tiden. Vi hittade en plats att förverkliga detta på, Office Data, en avknoppning av dåvarande Office i Västerbotten som hade huvudfokus på kopiering och dokumenthantering. Bolaget startades i november 2001 och jag, tillsammans med 10 av mina tidigare arbetskollegor, kom ombord 2002. Vi blev Hi5 2010 efter att vi tillsammans hade kommit fram till att vi bättre kunde förverkliga vår vision som ett fristående bolag snarare än som ett medlemsföretag i Office IT-Partnerkedjan. Värdegrunden har varit allt för oss - att bygga starka, långsiktiga relationer och sätta medarbetarna och kunderna i första rummet.

 

Du titulerar dig som Chief Experience Officer, berätta?

Haha - Det är faktiskt inte jag som har valt den titeln utan det var den jag fick av Tomas i samband med förvärvet. Men det låter fint måste jag medge och rent formellt betyder det att jag är ansvarig för "Advania Hi5". Så jag får väl försöka fylla den titeln med innehåll allt eftersom, och om det betyder att ha ansvar för att ge våra kunder och medarbetare en fantastisk upplevelse av Advania så är jag helt med på noterna. Det är vad jag brinner för!

 

Spännande, så vilka typer av tjänster erbjuder ni?

Vi har varit tydliga sedan dag 1 att vi ska ha spetskompetens inom de områden som vi väljer. Vi har valt att satsa på datacenter, vad gäller t.ex. virtualisering, backup- och lagringslösningar och säkerhet. Våra konsulter levererade vår första storagelösning redan 1999, en teknik som då var helt ny och som bara användes av de riktigt stora företagen. Men vi såg potentialen i det och har därefter varit ledande när det gäller lite mer avancerade datalagringslösningar i vår region. Andra delar är automatiserade klientlösningar, serverlösningar, ja i princip det mesta som idag erbjuds inom Advanias Managed Services Provider. Vi har också en väldigt fin systemutvecklingsverksamhet. Sen har vi en verksamhetsutvecklingssida, där vi jobbar med processer, kravställning - de mjukare frågorna. En strategi från dag 1 har nämligen varit att kunna föra dialog i ledningsrummen hos våra kunder. Väldigt viktigt för oss! Vi är duktiga på offentlig upphandling och levererar framgångsrikt till kommuner, regioner och statlig förvaltning. Så generellt en väldigt bra match med Advania och vi sitter med många liknande erbjudanden!

Vi har gjort mycket annat roligt under åren som jag ser fram emot att dela med mig mer av framåt. T.ex. vår språkliga profil och språkhandbok (som en grafisk profil fast för texter vi producerar i alla delar av verksamheten) och en fantastiskt rolig metod för förändringsarbete som vi använder i allt från kundprojekt till medarbetarsamtal och intern verksamhetsutveckling.

 

Det ser vi också fram emot att både höra och se mer av framåt! Hur ser förväntningarna ut framåt då?

Vi har ju redan hittat vår gemensamma största drivkraft - att skapa långsiktiga kundrelationer. Det är en drivkraft att kanske stå lite i underläge mot andra stora jättar, vara uppstickaren som verkligen gör skillnad för kunderna. Jag har träffat många på Advania som stiger upp på morgonen av samma anledning. Vi vill kunna göra mer i vår region. Vi ska sätta Advania som både varumärke och aktör rejält på kartan i norra Sverige. Det finns ett enormt taggat gäng för att göra det!

 

Och när du inte jobbar, vad gör du gärna då?

Jag gillar fysisk aktivitet! Det började väl som en tidig 40-årskris av att ha suttit stilla mycket. Jag bestämde mig för att börja springa och som de flesta kanske, kom igång och av om vartannat. Sen hade jag en kollega som fick med mig att springa Blodomloppet. Jag hade nog inte sprungit mer än 5 km innan det, men jag tackade ja till den utmaningen och kom i mål under timmen. Jag kom till en insikt då, jag vill ha någon form av utmaning som jag inte riktigt ser att jag ska klara av för att hålla motivationen uppe. Om det finns något i horisonten som känns svårt, då får jag ett riktigt stort driv. Det ledde till en ökning, jag körde både halvt och helt Lidingölopp. Sen Stockholm Marathon i 2 grader och ösregn. Jag hade fått höra att sista milen var absolut värst. Jag bestämde mig därför att ha som målbild att njuta den sista milen över Västerbron. Det lyckades jag med!

I samband med en skada började jag cykla som alternativträning. Det ledde till några väldigt utmanande etapplopp med mountainbike. Två försök, ett framgångsrikt, på BIKE Transalp där man cyklar över Alperna från södra Tyskland med mål vid Gardasjön i Italien. Sedan gjorde jag en liknande tävling i Sydafrika, 90 mil på 9 dagar. Har några till på min att-göra-lista, en till BIKE Transalp bland annat.

Jag ser verkligen fram emot sommaren och kanske få en lite mer normal sommar igen. Om cyklingen kommer igång ska jag försöka mig på minst hälften av loppen i Långloppscupen som sker runt om i Sverige, bland annat Lida Loop i Stockholm. 


Hur har denna tid med Corona påverkat dig?

Det har passat mig ganska bra att jobba hemifrån faktiskt, så personligen har det inte gått någon nöd. Men såklart tråkigt att inte få träffa mina kollegor på samma sätt, kunna ta en kaffe och prata om allt möjligt mellan himmel och jord. Det saknar jag! Så absolut att det har varit och är en lite tråkigare period där man inte kan umgås med kompisar och leva som vanligt. Men skulle säga att jag är anpassningsbar och har en förmåga att se vad man kan göra istället.

 

Vilket är ditt stoltaste ögonblick?

Det som ger mig absolut mest glädje och stolthet i livet är naturligtvis att få se mina två döttrar, Vera och Elsa (20 och 23 år), växa upp och hitta sina egna unika vägar framåt i livet. Det finns inget som slår glädjen över att se dem må bra eller stoltheten man känner när de lyckas förverkliga något av det de drömmer om. Inget mountainbikelopp i världen kan ens komma nära att konkurrera. 

 

Vilka målsättningar har du med livet i stort?

Jag har ju några fler idrottsutmaningar på min drömlista som jag vill göra, t.ex. etapplopp i USA, Kanada och Australien. I övrigt är jag en sån person som inte har några mål på det sättet. Jag bestämmer inte allt för långt fram, det känns roligare att ta nästa och nästa steg allteftersom och se var man hamnar. Det hinner hända så mycket innan man når de där långsiktiga målen, och det kan snarare ta mer energi att fundera över de långt i förväg. Så jag är öppen för det som kommer upp och gillar att göra saker riktigt bra där och då.

 

Härligt Niklas, stort tack för din tid och varmt välkommen till Advania!

Tack själv!

 

Umeå, 2021-03-12

💪

Om du letar efter spännande projekt, en bra arbetsmiljö och fantastiska kollegor - kom och gör oss sällskap! Vi strävar efter att vara den bästa arbetsplatsen i landet!

Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor

text