Hållbarhet
IT är nyckeln till en hållbar framtid
I takt med omvärlden

IT-branschen har, ur ett hållbarhetsperspektiv, länge haft en särställning genom att vara både en del av problemet och en del av lösningen. Branschen står globalt för en avsevärd påverkan på miljön och människor genom stor energianvändning, stor förbrukning av material och återkommande rapporter om dåliga arbetsförhållanden för de som tillverkar produkterna. IT-produkter har dessutom i västvärlden blivit allt mer av en konsumtionsprodukt med kortare livslängd och som genererar snabbt växande berg av elektronikskrot.

Samtidigt är en digitaliserad värld absolut nödvändig för att åstadkomma det resurseffektiva samhälle vi behöver för att kunna ge 9-10 miljarder människor ett bra liv år 2050. Den pågående digitala omvandlingen är alltså en viktig del av lösningen på hållbarhets-utmaningarna för många andra branscher och kan hjälpa till att minska påverkan i samhället betydligt mer än den negativa påverkan IT-branschen i sig skapar.
Vår hållbarhetsstrategi
Ett välgrundat och tydligt definierat fokus ger oss förutsättningar för att bedriva ett effektivt hållbarhetsarbete som stärker både vår egen verksamhet och den omvärld som vi verkar i. Vårt arbete är indelat i tre fokusområden som spänner över hela värdekedjan:
-
Hållbart Advania
Hur vi själva agerar -
Hållbart erbjudande
Hur vi arbetar för att våra erbjudanden till kunderna ska bli mer hållbara -
Hållbar leverantörskedja
Hur vi ställer krav på och driver på mot bättre miljö och arbetsvillkor i vår leverantörskedja
Under varje fokusområde finns en eller flera underområden som vi valt att fokusera på att förbättra. Varje fråga har en tydlig ansvarig som driver förbättringsarbetet och vi sätter mätbara mål som vi följer upp genom indikatorer och mätetal.
I en årlig hållbarhetsredovisning berättar vi både om vad som gått bra och där vi inte lyckats lika bra.
-
På arbetsplatser, i skolor och i samhället i stort har IT-lösningar många gånger varit den avgörande faktorn för att kunna hålla verksamheter i gång under pandemin.
Tomas Wanselius
VD, Advania Sverige
-
Hållbarhetsrapporteringen är ett kontinuerligt arbete för oss, och vi lägger stor vikt vid ett målstyrt och systematiskt arbete för att utvärdera och förbättra oss. Det gynnar både lönsamheten för bolaget, men framför allt våra medarbetare, kunder och inte minst påverkan på miljön.
Helena Nordin
Hållbarhetschef, Advania Sverige
Har du frågor eller funderingar kring vårt hållbarhetsarbete?
Välkommen att kontakta Helena Nordin, Hållbarhetschef på Advania Sverige AB, helena.nordin@advania.com.
Helena är övergripande ansvarig för Advanias strategi för hållbarhetsarbetet som omfattar frågor inom socialt, etiskt och miljömässigt ansvarstagande för vår verksamhet. Hon driver förbättringsprojekt inom hållbarhetsområdet och svarar på frågor och hållbarhetskrav från kunder samt är företagets talesperson internt och externt för hållbarhetsfrågor.